PILNE

RODO a dzwoniący telemarketerzy

27/11/2018 13:01
Edukacja, dzwoniący telemarketerzy - zdjęcie, fotografia

W maju 2018 r. weszło w życie tak zwane RODO. Miałem nadzieję, że wraz z jego wejściem w życie przestaną do mnie wydzwaniać telemarketerzy z zaproszeniami na pokazy garnków, kołder i cudownych urządzeń, które wyleczą mnie z wszystkich chorób. Niestety telefony jak były, tak są. Czy jest jakiś skuteczny sposób na pozbycie się takich telefonów? Krzysztof, lat. 68

Odpowiedzi udziela radca prawny Elżbieta Żelazko – Nowosielska 

RODO, które weszło w życie 25 maja 2018 r. dla osób takich jak Pan przewiduje kilka możliwości pozbycia się telemarketerów. Należą do nich: prawo do tzw. „bycia zapomnianym” czyli prawo do usunięcia Pana danych z bazy dzwoniącej firmy, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pana danych w celach marketingowych (o ile zgoda została wcześniej wyrażona), prawo do ograniczenia przetwarzania czy w końcu prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Co do zasady w pierwszych zadaniach rozmowy, telefonujący do Pana telemarketer powinien poinformować Pana w imieniu kogo dzwoni, skąd ma Pana dane itp. czyli wypełnić tak zwany obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 13 i 14 RODO. Oczywiście wielu z nich tego nie robi dlatego warto samemu zadać pytanie o tożsamość telefonującego i o to na czyje zlecenie to robi.

Dane te będą Panu potrzebne, gdyby telefonujący nie zechciał bezpodstawnie zrealizować Pana uprawnień np. do bycia zapomnianym (należy pamiętać przy tym, że prawo do bycia zapomnianym nie ma charakteru bezwzględnego i czasami administratorzy będą mogli odmówić Panu zrealizowania tego prawa). W w/w sytuacji przysługiwać będzie bowiem Panu prawo do złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. W skardze powinien Pan podać dane swoje i dzwoniącego (w przypadku braku nazwy warto podać numer telefonu z którego do Pana dzwoniono) oraz opisać przebieg wydarzeń.

Niniejsza publikacja ukazała się w ramach realizowanego przez PSONI Koło w Jarosławiu zadania publicznego pn. „Prowadzenie Punktu nieodpłatnej pomocy prawnej nr 1 zlokalizowanego na terenie miasta Jarosław” finansowanego ze środków Powiatu Jarosławskiego.

Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej nr 1, Starostwo Powiatowe w Jarosławiu, ul. Jana Pawła II 17 od poniedziałku do piątku w godz. od 13.00 do 17.00.

Niniejszy wpis ma charakter wyłącznie informacyjny. W szczególności autor nie doradza zachowań zgodnych, bądź niezgodnych z treścią wpisu, informując, że podjęcie lub zaniechanie działań w indywidualnej sprawie uzależnione jest od oceny stanu faktycznego oraz prawnego dotyczącego konkretnej sprawy.

RODO a dzwoniący telemarketerzy komentarze opinie

Dodajesz jako: |

Edukacja, Jarosław - więcej informacji

Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ekspresjaroslawski.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

EKZ-PRESS Ewa Kłak-Zarzecka z siedzibą w Jarosław 37-500 , Cerkiewna 3

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"