10°C pochmurno z przejaśnieniami

Włącz się na przyszłość

Rozmowa z Zenonem Wajdą, wiceprezesem zarządu PGE Obrót

Chyba nie ma nikogo, kto nie chciałby płacić mniej niż dotychczas, dokonując jakichkolwiek zakupów. Jak to zrobić w przypadku energii elektrycznej?

– Chcąc jak najlepiej odpowiedzieć na to pytanie, warto wspomnieć krótko o funkcjonowaniu rynku sprzedaży energii. Każdy z nas płacąc w swoim domu albo mieszkaniu rachunki za energię może mieć pewność, że firmy oferujące sprzedaż prądu nie mają dowolności w kształtowaniu cen. M.in. nad tym aspektem czuwa Urząd Regulacji Energetyki, który za każdym razem sprawdza, czy stawki proponowane przez sprzedawców energii są odpowiednie do ponoszonych przez nich kosztów.

Miło słyszeć o takiej ochronie konsumentów. Ale gdzie zatem szukać oszczędności i na co zwracać uwagę w tym kontekście?

– Na początek rozwieję złudzenia. Nie jest możliwa super niska i promocyjna cena za energię jako droga szukania oszczędności. W przypadku gospodarstw domowych kluczowa rzecz to dopasowanie produktu do profilu i oczekiwań klienta, co w efekcie wpływa na jego realne oszczędności. Dlatego zapraszamy do Biur Obsługi Klienta PGE albo na naszą infolinię 422 222 222.  

Co to znaczy?

– Każdy z nas zużywa określoną ilość energii i robi to w określony sposób. W rodzinie, w której rodzice pracują od poniedziałku do piątku, a dzieci są w szkole, życie toczy się popołudniami i wieczorami. A głównie w soboty jest czas na większe pranie, sprzątanie i inne zajęcia. Takie czynności pociągają za sobą zużywanie energii w określony sposób i w określonym czasie. Widzimy, w jakich porach potrzebujemy jej najwięcej. Dlatego ważna jest taka świadomość, żeby zobaczyć, czy dla naszych potrzeb lepsza jest np. taryfa jednostrefowa czy dwustrefowa. Nasza filozofia w zakresie obsługi i sprzedaży, to z jednej strony bycie doradcą coraz bardziej świadomych klientów, a z drugiej, prezentowanie szerokiego wachlarza ofert.

W jaki sposób możemy sprawdzać albo kontrolować nasze zużycie energii?

– Wielkość zużycia możemy odczytywać z faktury, którą otrzymujemy od sprzedawcy energii. Jako PGE Obrót wspólnie ze spółką PGE Energia prowadzimy też pilotażowy projekt „Włącz się na przyszłość”. Umożliwia on darmowe testowanie nowych technologii we własnym domu, w tym m.in. śledzenie zużycia energii elektrycznej. W pierwszym etapie projektu wyłaniamy grupę użytkowników, którzy przez rok będą testować nowoczesne rozwiązania. W domach i mieszkaniach osób biorących udział w pilotażu pracownicy PGE mają zainstalować zestaw inteligentnych urządzeń, które zostaną dopasowane indywidualnie dla każdego użytkownika.

Co trzeba zrobić, żeby móc testować takie urządzenia razem z PGE i co dzięki nim możemy uzyskać?

– Najpierw trzeba wypełnić ankietę znajdującą się na stronie www.wlaczsienaprzyszlosc.pl O tym, czy zostaliśmy zakwalifikowani do kolejnego etapu zostaniemy poinformowani mailowo. Na tej stronie znajdują się wszystkie szczegóły projektu, wraz z jego regulaminem. Dzięki inteligentnym urządzeniom testerzy będą mogli zarządzać energią elektryczną z poziomu mobilnej aplikacji, a swoimi opiniami i obserwacjami będą dzielić się ze specjalistami z PGE w comiesięcznych ankietach. Można sprawdzić, które sprzęty zużywają jej najwięcej oraz na przykład uruchamiać je zdalnie. „Włącz się na przyszłość” ma być krokiem do stworzenia docelowego produktu, który swoim klientom będzie oferować spółka PGE Obrót. Zapraszamy do wypełnienia ankiety wstępnej i zachęcamy do dołączania do wyjątkowej grupy testerów nowoczesnych urządzeń.

Naszą chęć do oszczędzania niestety wykorzystują też oszuści regularnie pojawiający się na rynku sprzedaży energii. Jak się przed nimi ustrzec?

– Nieuczciwa konkurencja to zmora nie tylko rynku sprzedaży energii. Przede wszystkim należy być ostrożnym i dokładnie sprawdzać tożsamość handlowca odwiedzającego nas w domu oraz to, jaką firmę w rzeczywistości reprezentuje. Często nieuczciwi handlowcy mówiąc, że są z „zakładu energetycznego albo z elektrowni”, sugerując, że reprezentują naszego dotychczasowego sprzedawcę i obiecują tańsze rachunki. Kuszą rzekomymi niższymi cenami za energię i doprowadzają do sytuacji, że Klienci nieświadomie zmieniają sprzedawcą energii, o czym dowiadują się dostając fakturę od innej firmy niż PGE Obrót. Mało tego, w umowie mają poukrywane wysokie koszty np. za usługi dodatkowe albo przedterminowe zerwanie umowy. Stąd też nasze liczne apele i akcje informacyjne, żeby czytać dokładnie wszelkiego rodzaju dokumenty i umowy. Przypominamy także konsumentom ich prawa, m.in. prawo do odstąpienia w ciągu 14 dni od umowy zawartej poza siedzibą firmy, czyli np. w domu.

Włącz się na przyszłość komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się