Reklama

Dwa obrazy wzbogaciły kolekcję tutejszego muzeum

Kolekcja XX-wiecznego malarstwa Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich wzbogaciła się o dwa nowe obrazy –„Jesienny zmierzch” autorstwa Zygmunta Millego i „Martwą naturę z ostem” namalowaną przez jego brata, Stanisława.

Niewielkich rozmiarów obrazy namalowane zostały farbami olejnymi na dykcie. Oba sygnowane są podpisami autorów. Dzieła Braci Millich znajdowały się dotąd w prywatnej kolekcji w Krakowie. Zgodnie z przekazem, należały do pewnej damy, którą adorował Zygmunt Milli. Ponieważ kobieta ta była miłośniczką sztuki i dzieł plastycznych, artysta podarował jej kilka swoich prac, w tym także dwa najnowsze nabytki muzeum.

– Obraz zatytułowany „Jesienny zmierzch” utrzymany jest w zielono-brązowo-różowo-szarej tonacji. Pejzaż malowany jest typowymi dla Zygmunta Millego, mocnymi pociągnięciami pędzla. Grubo nakładana farba daje efekt trójwymiarowości. Przedstawione na nim drzewa i schematycznie zarysowany dom ustępują miejsca jesiennemu niebu, pełnemu kolorów, warstw i faktur – opisuje Piotr Kaplita, kierownik Działu Edukacji i Upowszechniania Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich.

– Drugi obraz to „Martwa natura z ostem”. W centrum kompozycji znajdują się gałązki kwitnącego ostu, umieszczone w bardzo prostym naczyniu. W dziele Stanisława Millego, malowanym podobną manierą jak obrazy jego brata, na zasadzie kontrastu użyte zostały ciepłe i zimne barwy – dodaje.

Warto podkreślić, że Zygmunt Milli to postać ważna dla naszego miasta. Tu bowiem przyszedł na świat, dorastał, tutaj ukształtowała się jego osobowość, wrażliwość na piękno i miłość do zniewolonej wówczas ojczyzny. Młodzieńcze porywy zaprowadziły go w szeregi legionów, w których walczył w czasie I wojny światowej. Zgłosił się także do Polskiej Organizacji Wojskowej i działał w jej jarosławskim oddziale, walczył w obronie Lwowa. Jednym z najbardziej znanych dzieł Zygmunta Millego jest obraz zatytułowany „Anioł Pokoju”. Na tym płótnie artysta przedstawił swoją wizję czasu walki o niepodległość, jej odzyskania i kształtowania się na nowo państwa polskiego. Symboliczna scena odzyskania upragnionej wolności przedstawiona została przez malarza właśnie za pomocą postaci Anioła „odpychającego” swoją mocą niewolę, śmierć, okrucieństwo i wojnę. W tle można ujrzeć pejzaż Jarosławia. To alegoryczne przedstawienie oraz kilka innych dzieł artysty, wśród nich m.in. „Pejzaż z Luborzycy”, można na co dzień oglądać na wystawie stałej Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich.

m.

Fot. Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo EkspresJaroslawski.pl




Reklama
Wróć do