
Już w środę (20 marca) po raz czwarty uczniowie i nauczyciele szkół podstawowych będą świętować IV Obchody Międzynarodowego Dnia Liczby Pi “Pajdej”. Wydarzenie to organizowane jest przez Państwową Wyższą Szkołę Techniczno-Ekonomiczną w Jarosławiu.
W programie obchodów organizatorzy przewidzieli od godz. 10.00 do 12.00 konkurs matematyczny „PajDej” dla uczniów klas III szkół podstawowych z Jarosławia i okolic (Instytut Humanistyczny, Bud. C, sala C1, C2). Kwadrans przed godziną jedenastą w auli czerwonej Biblioteki PWSTE rozpocznie się prelekcja dla nauczycieli pt. „Konieczność zachowania ciągłości w edukacji matematycznej dzieci na przykładzie liczenia i rachowania”. Wykład wygłosi gość specjalny spotkania, prof. zw. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. – Bardzo cieszę się, że pani profesor, która jest autorytetem i ekspertem na skalę ogólnoświatową, jeżeli chodzi o ten poziom kształcenia nauczycieli wczesnoszkolny i o ten poziom kształcenia dzieci w szkole. Już drugi raz profesor będzie miała wykład dla nauczycieli. Tegoroczny przyjazd, wydaje mi się, jest bardzo ważny. Profesor wpisuje się mocno w dyskusję na temat nauczania matematyki wywołaną przez raport NIK-u, który stwierdził, że nauczanie matematyki wygląda bardzo źle – mówi prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego dr hab. Ewa Swoboda. – Profesor Edyta Gruszczyk-Kolczyńska została powołana jako ekspert, który ma wypowiedzieć się na ten temat. A ona mówi o tych sprawach, o których mówi od lat czterdziestu: co należałoby zrobić, żeby, właśnie, na tym najniższym poziomie było lepiej z uczeniem się, czy z nauczaniem matematyki – dodaje prof. Ewa Swoboda.
Tłumaczy, że w nauczaniu matematyki są tak zwane okresy krytyczne. – Wszystko ma swój czas. Można zacząć uczyć gry na skrzypcach w wieku 20 lat. Tylko wiemy, jakie będą efekty. Dlaczego tego samego myślenia nie można rozciągnąć na kształtowanie myślenia dedukcyjno-logicznego? To się zaczyna w wieku sześciu, dziewięciu lat. I tu jest ten najbardziej newralgiczny okres, kiedy wykształcamy szeroko rozumiane społeczeństwo myślące. Dlatego zachęcam nauczycieli do skorzystania z tego wykładu i z obecności pani profesor – zachęca prof. Ewa Swoboda.
Dzień Liczby Pi w Jarosławiu odbywał się już w różnej formie. W tym roku zespoły dwuosobowe będą grały w matematyczne gry planszowe. Z boku będą czuwały osoby, które będą mogły pomóc. Na wzór lwowskich matematyków, którzy problemy matematyczne rozwiązywali w kawiarni, zespół biorący udział w konkursie będzie mógł przez kelnerkę poprosić o pomoc. – Dla nas najważniejsze jest, by te osoby potrafiły wspólnie pracować – mówi prof. E. Swoboda. Twierdzi, że tego typu gry już na poziomie trzeciej klasy szkoły podstawowej potrafią wykształcić w uczniu zdolności, które pomogą mu stworzyć swoje własne strategie w matematyce. A nauczyciele, dzięki tym konkursom, zaczną zmieniać styl pracy.
EKZ
FOT. Ewa KŁAK-ZARZECKA
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie