Reklama

Oszuści podszywają się pod urząd skarbowy i ministerstwo finansów. Uważajmy na fałszywe maile o nadpłacie podatku!

Krajowa Administracja Skrobowa przestrzega przed oszustami, którzy w internecie podszywają się pod Ministerstwo Finansów lub Krajową Administrację Skarbową i próbują wyłudzić wrażliwe dane np. numer PESEL. Oszuści podszywają się również pod urząd skarbowy i wysyłają fałszywe wiadomości e-mail dotyczące nadpłaty podatku PIT.

Jak informuje rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie podkom. Edyta Chabowska, oszuści proszą o podanie numeru PESEL, numeru paszportu, nazwiska panieńskiego matki i numeru telefonu, dzięki czemu podatnik ma rzekomo uzyskać „dostęp do swojego podatku”. – Podatnicy nie powinni podawać danych osobowych takich jak PESEL czy numer rachunku bankowego. Przestrzegamy również, by nie podawać nikomu danych do logowania do e-Urzędu Skarbowego lub PIN-u do aplikacji e-Urząd Skarbowy  – mówi podkom. Edyta Chabowska. 

Fałszywe strony podobne do oryginału
Niektóre fałszywe strony, przygotowane przez oszustów, są często podobne do oryginalnych stron resortu finansów i trudno je odróżnić. Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na opis linku w adresie strony internetowej. – Inne strony zawierają logotypy ministerstwa i elementy znane z platformy login.gov.pl. Przy czym charakterystyczną cechą jest dostęp tylko do jednej z wielu dostępnych w oryginalnej wersji możliwości logowania. Oczywiście link kieruje dalej do fałszywej strony służącej wyłudzeniu danych, a nie do prawdziwego serwisu  – wyjaśnia rzecznik IAS w Rzeszowie. 


Fałszywe maile z „urzędu skarbowego”
Do podatników trafiają również fałszywe maile z informacją o nadpłacie podatku PIT. Oszuści podszywający się pod urząd skarbowy proszą o potwierdzenie danych identyfikacyjnych oraz rachunku bankowego wskazanego do wypłaty.


Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nigdy nie powiadamiają w e-mailach o weryfikacji deklaracji PIT i nie przesyłają w nich linków. Pracownicy resortu finansów nie nakłaniają podatników, by za pomocą bankowości elektronicznej potwierdzili dane rachunku w celu otrzymania zwrotu nadpłaty.


Informacje o nadpłacie podatku podatnik znajdzie w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) na stronie podatki.gov.pl. Może się do niego zalogować wybraną metodą na rządowej platformie login.gov.pl. W e-US podatnik może też śledzić status zwrotu podatku.
Przypominamy też, że do aktualizacji numeru rachunku bankowego służy formularz ZAP-3 dostępny w e-US. Numer rachunku można też aktualizować przy okazji rozliczenia podatku w usłudze Twój e-PIT.


Co robić w przypadku próby oszustwa?
W przypadku gdy podatnik dostał wiadomość e-mail lub SMS, która budzi jego wątpliwości lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tą sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30.
– Zachęcamy również do korzystania z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa. W okresie składania zeznań podatkowych zwiększa się aktywność oszustów, którzy próbują wyłudzić dane podatników. Apelujemy o szczególną ostrożność – podkreśla podkom. Edyta Chabowska. 
FOT. Pexels.com/Mikhail Nilov

Aktualizacja: 30/03/2025 09:59
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Tomasz Wawruszko - niezalogowany 2025-03-30 15:09:02

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo EkspresJaroslawski.pl




Reklama
Wróć do