
Właściciele jarosławskich firm mają pretensje do urzędników, że ci wysyłają im wezwania do zapłaty zaległych kosztów za odbiór odpadów komunalnych. – Gdy zakładałem firmę nikt nie mówił, że mam podpisać umowę na odbiór odpadów. A teraz dostaję wezwanie do zapłaty za kilka miesięcy do tyłu. Muszę zapłacić za coś, czego nikt nie wykonał – mówi osoba prowadząca działalność (dane do wiadomości redakcji).
Do naszej redakcji zgłosiło się dwóch przedsiębiorców. Obaj prowadzą jednoosobową działalność w domu. – Prowadzę taką działalność, że nie produkuję dodatkowych odpadów, poza tymi, które wytwarza się w domu. A za odbiór odpadów w domu płacimy. Zdziwiłem się, gdy dostałem wezwanie do zapłaty za kilka miesięcy wstecz za odpady firmy – mówi jeden z prowadzących działalność.
Drugi właściciel jednoosobowej firmy twierdzi, że nie uchyla się od płacenia za odbiór odpadów. Zdziwiony jest tylko, że musi płacić za coś, czego nikt nie wykonał. – Nikt mnie nie informował, gdy zakładałem w urzędzie miasta działalność, że mam płacić za odbiór odpadów. Teraz wysyłają mi wezwanie do zapłaty. Zapłaciłem, ale czuję się oszukany przez urząd – mówi.
Płacić z mocy prawy
Dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i kształtowania środowiska Urzędu Miasta JarosławiaZbigniew Piskorz twierdzi, że gospodarkę odpadami komunalnymi regulują odpowiednie przepisy prawne: – W aktualnie obowiązującym stanie prawnym każda osoba prowadząca działalność gospodarczą, również w domu, obowiązana jest ponosić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jedyne zwolnienie podmiotowe jakie dopuszcza ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zostało zawarte w artykule 6j ustęp 4a, zgodnie z którym w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty dotyczące nieruchomości zamieszkałej (od mieszkańca) – wyjaśnia Z. Piskorz.
Podatek za śmieci
Dodaje, że wielkość pojemników na zmieszane odpady, w jakie powinny być wyposażone nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza wskazuje regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jarosławia uchwalony 23 maja 2016 roku: – Zgodnie z prawem wszystkie podmioty, w tym osoby prowadzące działalność gospodarczą, obowiązane są do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jest to samookreślenie wysokości zobowiązania. Termin złożenia deklaracji to 14 dni od daty zamieszkania pierwszego mieszkańca lub od daty powstania odpadów. W razie nie złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji burmistrz określa w drodze decyzji wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Do opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mają zastosowania przepisy Kodeksu Cywilnego i nie są zawierane umowy na odbiór odpadów. Sama opłata ma formę podatku, a nie zapłaty za wykonaną usługę.Obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje z mocy prawa – wyjaśnia dyrektor Zbigniew Piskorz.
Informacje w internecie
Tłumaczy także, że po wprowadzeniu nowego systemu, który obowiązuje od 1 lipca 2013 roku jarosławski urząd prowadził akcję informacyjną za pomocą ulotek, folderów informacyjno-edukacyjnych i poradników dla mieszkańców. Dodaje, że informacje są także umieszczone na stornie internetowej Urzędu Miasta Jarosławia.
Młodzi przedsiębiorcy zdziwieni są takimi wyjaśnieniami: – Za nim rozpoczniemy działalność, musimy przewertować ustawy, kodeksy, itp. Czy nie łatwiej byłoby po prostu poinformować przy zakładaniu działalności, że należy złożyć deklarację i płacić za odpady? – pyta jeden z nich.
Ewa KŁAK-ZARZECKA
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie