
Minął kolejny dzień Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu. Podczas poniedziałkowego koncertu publiczność festiwalowa w auli koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina wysłuchała koncertu, podczas którego mogła się przekonać, jaką rolę w twórczości Fryderyka Chopina odegrała muzyka ludowa.
Połączenie tradycyjnego śpiewu i tradycyjnej muzyki wykonanej przez grupę muzyków „Janusz Prusinowskiego Kompania” oraz gry na fortepianie historycznym utalentowanego pianisty Krzysztofa Książka, laureata II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim w 2015 roku oraz laureata III nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków w I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych było prawdziwą ucztą dla uczestników festiwalu. Części z nich dobiegająca ze sceny muzyka nie pozwoliła na bierne uczestnictwo. I tańce, która zwykle odbywają się na dziedzińcu festiwalowego klubu, dziś miały początek w sali koncertowej szkoły muzycznej.
***
Festiwal Muzyki Dawnej po raz trzydziesty ściągnął do Jarosławia ludzi, których ten rodzaj muzyki urzeka. Od lat podczas nabożeństw, warsztatów, seminariów, koncertów i biesiad spotkać można te same osoby. Ale co roku pojawiają się też nowe twarze młodych ludzi, którzy chcą poznać muzykę dawną i tradycyjną: religijną, świecką, taneczną, instrumentalną czy wokalną.
Życie festiwalowe skupia się wokół Jarosławskiego Opactwa, kamienicy Attavantich, jarosławskich świątyń i Klubu Festiwalowego, który od lat urządzany jest na dziedzińcu kamienicy Gruszewiczów. Tu twórcy festiwalu, organizatorzy, artyści i rzesza uczestników bawi się i tańczy przy dźwiękach tradycyjnej muzyki.
***
Festiwal to nie tylko muzyka i tańce. Dzień festiwalowy rozpoczyna się od jutrzni. W godzinach przedpołudniowych odbywają się seminaria z artystami, którzy koncertowali poprzedniego dnia. Zarówno przed południem jak i po południu prowadzone są warsztaty. W tym roku Marcel Peres, francuski muzykolog, kompozytor, reżyser i dyrektor chóru, wokalista, a zarazem założyciel koncertującej wielokrotnie w Jarosławiu grupy muzycznej Ensemble Organum, autorytet w teorii i wykonaniu chorału gregoriańskiego opowiada o muzyce XII i XIII wieku i przygotowuje do koncertu chór festiwalowy podczas warsztatów pt. „Notre-Dame za murami: monodia i polifonia czasów szkoły Notre-Dame (XII-XIII w.)”.
Marcin Bornus-Szczyciński, twórca jarosławskiego festiwalu, jego wieloletni dyrektor artystyczny, wykonawca wokalnej muzyki barokowej w Polsce, założyciel zespołu Bornus Consort uczy uczestników festiwalu chorału gregoriańskiego.
Andrij Szkrabiuk, muzyk greckokatolicki, kantor, zajmujący się śpiewem ukraińskosłowiańskim, greckobizantyjskim, gruzińskim i ormiańskim, kierownik chóru Ormiańskiej Katedry we Lwowie pracownik i wykładowca Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego we Lwowie prowadzi warsztaty nt. jutrzni ormiańskiej pn. „Godzina Wschodu Słońca: jutrznia ormiańska”.
Popołudnie to także czas na modlitwę podczas mszy świętej i nieszporów.
Zwieńczeniem dnia festiwalowego są koncerty odbywające się w jarosławskich świątyniach. W tym roku również w sali koncertowej szkoły muzycznej. Zaś uzupełnieniem wrażeń zebranych podczas dnia jest biesiada: wspólne rozmowy, śpiewy i tańce w Klubie Festiwalowym na dziedzińcu kamienicy Gruszewiczów (Rynek 6).
***
W tym roku wyjątkowo festiwal rozpoczął się koncertem już w sobotę. Za nami więc trzy koncerty i trzy festiwalowe dni. Ale przed uczestnikami jeszcze wiele muzycznych wrażeń.
Ekz
Fot. Antoni Wala, Julia Mrozowicz, Mirosław Chudy
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie