
Mieszkańcy powiatu jarosławskiego oczekują na rozpoczęcie inwestycji budowy drugiego mostu na Sanie. I chociaż w terenie nie widać jeszcze efektów podpisanej w ubiegłym roku umowy, to trwają intensywne przygotowania. Rozmawiamy o nich z Poseł na Sejm RP, Wiceminister Rodziny i Polityki Społecznej Anną Schmidt.
We wtorek 16 lutego został zatwierdzony projekt nowej drogi wojewódzkiej i drugiego mostu na Sanie. Co to oznacza dla tej inwestycji?
– Zatwierdzenie projektu przez Zespół Oceny Projektów Inwestycyjnych, działający przy dyrektorze Podkarpackiego Zarządu Dróg w Rzeszowie, oznacza, że został zakończony pierwszy etap inwestycji i przechodzimy do końcowych przygotowań dokumentacji przed ogłoszeniem przetargu, wyłonieniem wykonawcy i rozpoczęciem budowy, czyli do uzyskania pozwolenia wodnoprawnego i decyzji ZRID.
Czy zamknięcie drugiego etapu, czyli uzyskania decyzji ZRID, oznacza, że mieszkańcy będą mogli śledzić pierwsze prace budowlane?
– Po uzyskaniu decyzji ZRID, czyli zgody na realizację inwestycji drogowej, zostanie zamknięty drugi etap zadania. Zostanie ogłoszony przetarg, a następnie wyłoniony wykonawca budowy dróg, rond i mostu i wówczas rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Przypomnę, że pierwszy etap inwestycji pod nazwą „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 865 Jarosław – Oleszyce – Cieszanów – Bełżec wraz z budową mostu na rzece San oraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w mieście Jarosław” rozpoczął się 6 marca ubiegłego roku podpisaniem umowy przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich, który w imieniu samorządu województwa jest inwestorem, z wykonawcą projektu firmą Promost Consulting Sp. z o.o. Po roku, 16 lutego, projekt został zakończony i zatwierdzony. Możemy być zadowoleni, że prace przebiegają tak szybko, bez opóźnień.
Co obejmuje zatwierdzony w ubiegłym tygodniu projekt?
– To prawie dwukilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej 865. Początek nowego fragmentu trasy zaplanowano na węźle drogowym „Jarosław-Munina” DK 94. Tu powstaną nowe łącznice i dwa ronda. Droga przed mostem prowadzona będzie w nasypie, natomiast za mostem w nasypie i po istniejącym terenie. Most nad Sanem o długości całkowitej 624 m, z czego 100 metrów nad nurtem wody, będzie przebiegać wałem przeciwpowodziowym, drogą wewnętrzną oraz nad terenami zalewowymi. Koniec nowego odcinka drogi 865 zaprojektowano w formie ronda. Odwodnienie drogi zapewnione zostanie poprzez rowy otwarte i kanalizację deszczową. Bez dojazdu nie pozostaną zabudowania przyległe do projektowanego pasa drogowego. Zapewniono im zjazdy i dodatkowe jezdnie. Ważną kwestią jest, że w ramach tej inwestycji nie przewiduje się rozbiórek budynków.
Teraz, gdy projekt został już zatwierdzony, zostaną przygotowane dokumenty do uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, a następnie decyzji ZRID, która otworzy drogę do rozpoczęcia robót budowlanych. Wówczas mieszkańcy będą mogli sami śledzić prace w terenie.
Do zakończenia bieżącego etapu inwestycji pozostało jeszcze wiele prac. Jaki jest ich harmonogram i czy zostaną one wykonane w zaplanowanych terminach?
– Z takim pytaniem zwróciłam się pod koniec stycznia bieżącego roku do Marszałka Województwa Władysława Ortyla. Marszałek w odpowiedzi, zapewnia, że prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Wyjaśnia, że na bieżący rok planowane są prace związane z opracowaniem projektu budowlanego oraz opracowanie operatu wodnoprawnego. Zacytuję pismo Marszałka, w którym informuje, jakie prace zostały wykonane w ubiegłym roku: „W okresie obejmującym 2020 rok opracowano mapę do celów projektowych, wykonano opracowania geotechniczne i geologiczne. Wykonano projekty podziału nieruchomości nabywanych pod pas drogowy nowego odcinka DW 865, obliczenia hydrologiczno-hydrauliczne mostu na rzece San, oraz trójwymiarową wizualizację komputerową wraz z animacją przejazdu nowym odcinkiem drogi. Uzyskano od występujących na trasie drogi gestorów sieci uzbrojenia terenu oraz innych instytucji i jednostek wszystkie niezbędne warunki techniczne do projektowania i prowadzono uzgodnienia w tym zakresie. Opracowano projekt konstrukcji nawierzchni jezdni nowego odcinka DK 865, łącznic węzła DK 94/77, ścieżek rowerowych, dodatkowych jezdni, zjazdów, itp. Jak również uzyskano brak sprzeciwu RDOŚ do zgłoszenia prowadzenia działań w korycie rzeki San. (...) W następnym etapie planowane jest uzyskanie decyzji pozwolenia wodnoprawnego, a następnie złożenie do Wojewody Podkarpackiego wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID)”.
Marszałek poinformował, że złożenie wniosku o uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego zaplanowane jest na 30 czerwca br., a złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności na 30 listopada br. Zapewnia także, że oba terminy nie są zagrożone, a ogłoszenie przetargu na roboty budowlane, wyłonienie wykonawcy i rozpoczęcie robót zaplanowane zostało na 2022 rok.
Czy nie obawia się pani, że sytuacja związana z epidemią koronawirusa może przeszkodzić w realizacji pewnych zaplanowanych zadań?
– Nie mam takich obaw. Epidemia koronawirusa trwa od marca ubiegłego roku, a więc od momentu rozpoczęcia podpisania umowy z wykonawcą projektu. Mimo wielu trudności związanych z zakażeniami, zdalnej pracy, zaplanowane zadania zostały wykonane zgodnie z harmonogramem. Mam nadzieję, że nadal będzie on tak realizowany. Takie przekonanie wyraził we wspomnianym piśmie również Marszałek Ortyl.
Budowa drugiego mostu na Sanie wraz z drogami dojazdowymi, rondami i całą infrastrukturą techniczną to zadanie bardzo kosztowne. Czy nie ma zagrożenia, że epidemia koronawirusa i wydatki z nią związane, zaburzą finansowanie tej inwestycji?
– Inwestycja budowy mostu na Sanie jest inwestycją priorytetową. Wiemy, jak wygląda przejazd przez most w newralgicznych godzinach dnia, czy w okresie przedświątecznym. Gigantyczne korki tworzą się nie tylko w okolicach mostu, ale w całym mieście i na drogach dojazdowych do ościennych miejscowości, dlatego rozmowy z Premierem na temat budowy mostu rozpoczęłam jeszcze przed ogłoszeniem rządowego programu. Dzięki życzliwości szefa rządu nasza inwestycja powstaje jako pierwsza w ramach programu „Mosty dla regionów”. Włączenie jej w rządowy program gwarantuje nam jej finansowanie. Dodam tylko, że koszt samego projektu wynosi 1 mln 146 tys. 532,20 zł, z czego wartość dofinansowania z budżetu państwa to 917 tys. 225,76 zł. To ważna inwestycja pod względem usprawnienia połączeń komunikacyjnych zarówno dla mieszkańców, jak i dla rozwoju naszego regionu.
Dziękuje za rozmowę.
Ewa KŁAK-ZARZECKA
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
No i bardzo dobrze !!!!!
ileż to już prominentów zrobiło i zrobi kariery na moście....o ile pamietam to miał byc zaczety w 2019 roku ?to kiedy obiecany 29 ty w Polsce ?2050?
Przed wyborami w 2023 podpiszą umowy z wykonawcami. Ciemny lud to kupi jak mawiał klasyk Kurski.
Most z Tadziem a teraz most a Anią, jak w brazylijskim serialu. Traktują ludzi jak bałwanów.
jeszcze z Mieciem ..kasprzakiem
Cześć :) Jestem młodą, wyzwoloną Kobietą, która lubi miło spędzać czas :) Jeśli jesteś Mężczyzną z zasadami, który ceni dyskrecję miło mi będzie Ciebie poznać:) Zależy mi, by nasze spotkanie przebiegło z wyjątkowej, magicznej wręcz atmosferze, dlatego kultura osobista jest istotną sprawą:) Zainteresowany? Napisz do mnie tutaj : http://milepanie.pl/monia69
Lans pani Anni - super ! Jeszcze przed wyborami jakiś chodnik przy myjni samochodowej ! A może i posadek parę dla znajomych - i kolejna kadencja załatwiona. Prawo i Sprawiedliwość na sztandarach przy okazji, ale tylko na pokaz - i to dla naiwnych...
Za chwile powstaną drogi do domów pisowców jak to miało miejsce u wołoszyna, wyczawskiego itp także sąsiedzi się ucieszą. A propos może tak ekspres zrobi ranking zrobionych inwestycji przez wszystkich samorządowców jarosławskich. tak od 20 lat
Okret tonie dojna zmiana marzy o jakis mostach! zdarzycie towarzysze ?
Bo prezes kazał? A jak Pani głosowała poprzednio ws tego mostu? Ja jako Pani wyborca mam bardzo dobrą pamięć i poczułem się wtedy jakby ktoś napluł mi w twarz. Sorry ale straciłem do Pani zaufanie i więcej na żaden PiS nie zagłosuję
PiS to ściemniacze tak ja i PO każdy grabi do swojej kieszeni... nie ma ba kogo już w tym kraju glosowac