
Przyczepy rolnicze to jedno z podstawowych narzędzi pracy w każdym gospodarstwie – niezależnie od jego wielkości czy profilu produkcji. Umożliwiają transport płodów rolnych, nawozów, pasz, materiałów budowlanych czy maszyn. Są eksploatowane przez cały sezon, a często także zimą, co sprawia, że muszą być wyjątkowo trwałe i niezawodne. Wśród polskich rolników od lat ogromnym uznaniem cieszą się modele Autosan, zwłaszcza legendarne D-47 i D-55. Choć dziś produkowane są nowsze modele, to właśnie te klasyczne przyczepy wciąż są obecne w licznych gospodarstwach, a zasady ich eksploatacji, naprawa oraz dostępność części nadal budzą duże zainteresowanie.
Model D-47 powstał jako uniwersalna, dwuosiowa przyczepa rolnicza o ładowności do 4 ton, przeznaczona do współpracy z ciągnikami rolniczymi. Jej konstrukcja była prosta, ale bardzo trwała – oparta na solidnej ramie i resorowanym zawieszeniu, co czyniło ją niezawodną nawet w trudnym terenie. D-55 to jej rozwinięcie – o zwiększonej ładowności (do 5 ton) i poprawionej konstrukcji zawieszenia, z możliwością kiprowania w trzech kierunkach.
Oba modele cieszyły się ogromną popularnością w PRL-u i latach 90., a wiele z nich nadal pracuje w polskich gospodarstwach. Ich największą zaletą była (i do dziś jest) dostępność części i prosta, ale trwała konstrukcja, zapewniająca łatwość napraw.
Pomimo swojej legendarnej trwałości, przyczepy D-47 i D-55 z racji wieku są podatne na różnego rodzaju awarie i zużycie eksploatacyjne. Wieloletnia praca w trudnych warunkach, duże obciążenia i często niewystarczająca konserwacja prowadzą do usterek, które mogą ograniczyć funkcjonalność sprzętu lub wręcz unieruchomić go w sezonie.
Jednym z najczęstszych problemów są uszkodzenia układu jezdnego, szczególnie łożysk kół i osi. Z czasem dochodzi do luzów, wycieków smaru, a nawet pęknięć piast czy obręczy. Niewłaściwa geometria osi może powodować nierównomierne zużycie opon i niebezpieczne zachowanie przyczepy w trakcie jazdy. W starszych egzemplarzach często konieczna jest również regeneracja resorów, a także wymiana sworzni i tulei zawieszenia.
Kolejną grupą usterek są problemy z instalacją hydrauliczną, szczególnie jeśli przyczepa ma opcję kiprowania. Nieszczelności siłowników, zużycie przewodów hydraulicznych i uszkodzenia zaworów powodują spadki ciśnienia lub całkowity brak możliwości rozładunku. W wielu przypadkach konieczna jest wymiana lub regeneracja siłownika kipra.
Nie można też pominąć problemów związanych z instalacją elektryczną – zwłaszcza oświetleniem. Przewody w starych przyczepach ulegają przetarciu lub korozji, a gniazda są nieszczelne i podatne na wilgoć. W konsekwencji rolnik może mieć problem z oświetleniem przyczepy, co naraża go na mandaty lub – co gorsza – stwarza zagrożenie na drodze.
Niezależnie od charakteru usterki, wysokiej klasy części do przyczep Autosan szukaj tutaj: blaut-rol.pl/czesci-do-maszyn-rolniczych/przyczepa-d-47-d-50.
Wybór między częściami oryginalnymi a zamiennikami do przyczep Autosan D-47 i D-55 zależy przede wszystkim od preferencji użytkownika, rodzaju naprawy oraz budżetu. Na rynku dostępne są zarówno oryginalne komponenty, jak i wysokiej jakości zamienniki – często produkowane przez te same fabryki, które dostarczały części do produkcji seryjnej.
W polskim sklepie oferującym części rolnicze Błaut-Rol możesz kupić części oryginalne do przyczep Autosan, a także najwyższej jakości zamienniki klasy OEM (Original Equipment Manufacturer) i OEQ (Original Equipment Quality). Części OEM to elementy pochodzące od tego samego producenta, który dostarczał je do produkcji oryginalnych przyczep – różnią się jedynie brakiem logo Autosanu. Z kolei OEQ to zamienniki produkowane przez niezależnych dostawców, ale spełniające standardy jakości porównywalne z oryginałami. Ich wybór to doskonałe połączenie pewności naprawy oraz optymalizacji kosztów zakupu części.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie