XXVI Festiwal Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni”, który zakończył się w niedzielny poranek poświęcony był tematowi cudów. Organizatorzy festiwalu podkreślali, że choć cuda traktowane są współcześnie z przymrużeniem oka, to podczas festiwalu mają pomóc w traktowaniu muzyki, jak czegoś cudownego.
Festiwal zainaugurował w niedzielny wieczór w Opactwie Jarosławskim koncert „LesMiracles de Nostre-Dame” Francisco Orozco z Kolumbii. Artysta zaśpiewał pieśni benedyktyńskiego mnicha, poety i truwera Gautiera de Coincy, który żył na przełomie dwunastego i trzynastego wieku. Jego pieśni opowiadały o cudach Matki Bożej. Poniedziałkowy koncert w Bazylice oo. Dominikanów zatytułowany „San Nicola di Bari” wykonał zespół MusicaFloreaz Czech. To, jak czytamy w opisie, „utrzymane w niemal operowej konwencji barokowe oratorium Giovanniego Bononciniego (1670-1747), którego bohaterem jest św. Mikołaj Cudotwórca. Ukazuje moment duchowego przejścia młodego Mikołaja ku dojrzałości i świętości. Filozoficzno-religijnym rozważaniom towarzyszy cud nawrócenia jego przyjaciela o imieniu Clizio”. We wtorkowy wieczór w kościele farnym Schola Węgajty, złożona ze śpiewaków z Polski i Serbii zaprezentowała „Oficjum trzech młodzianków w piecu ognistym”. To historia zaczerpnięta z biblijnej Księgi Daniela o cudownym ocaleniu wiernych swojemu Bogu judejskich młodzieńców – Ananiasza, Azariasza i Miszaela, wrzuconych do pieca za odmowę złożenia czci babilońskim bóstwom. W środę w jarosławskiej Kolegiacie zespół Ensemble Peregrina ze Szwajcarii wykonał „Miracula – średniowieczne pieśni liturgiczne poświęcone św. Mikołajowi”.
Koncerty w kościołach i nabożeństwa w cerkwi
„Unafesta per ilmiracolo di san Gennaro” to tytuł czwartkowego koncertu. To pieśni wykonane przez Pino de Vittorio &Laboratorio '600 z Włoch. We wnętrzu kościoła Franciszkanów artyści opowiedzieli ocudzie przemiany krwi św. Januara oczekiwanym co roku przez Neapol.Zaprezentowali oni także tańce i pieśni pochodzące z tradycji Kalabrii, Kampanii, Apulii i Sycylii.
W piątkowy wieczór uczestnicy festiwalu usłyszeli zespół Ensemble Micrologusz Włoch, który podczas koncertu „Como unromeu de frança” zaprezentował cykl pieśni pochodzących ze zbioru „Cantigas de Santa Maria” króla Alfonsa X Mądrego. W tym dniu po głównym koncercie odbyły się w cerkwi greckokatolickiej pw. Przemienienia Pańskiego nabożeństwa: Paraklisis do świętego Mikołaja Cudotwórcy oraz Bizantyjskie nabożeństwo błagalne.
Festiwalowe koncerty zakończył wieczór pieśni poświęconych Świętym Pańskim i cudownym wydarzeniom, jakie miały miejsce za ich przyczyną, pochodzących z ludowych tradycji różnych regionów dawnej Rzeczpospolitej: Roztocza, ziemi radomskiej i przemyskiej, którym organizatorzy nadali wspólny tytuł: „Cudów szukali, choć je widzieli” (Psalm 95). W Opactwie Jarosławskim usłyszeliśmy mirakulantów – polskich śpiewaków i muzykantów ludowych:zespół „Jarzębina” (Kocudza), Bractwo Różanego Wianka (Jarosław), Towarzystwo Śpiewacze (Olsztyn, Kraków) oraz Marię Siwiec (Gałki Rusinowskie).
Festiwal tradycyjnie zakończyła MissaGregoriana. Msza na zakończenie festiwalu od lat odbywa się w bazylice Matki Bożej Bolesnej.
Biesiady, warsztaty i wspólne modlitwy
Koncerty to zwieńczenie dnia festiwalowego, który i tak nie kończył się tym wydarzeniem muzycznym. Po każdym koncercie uczestnicy festiwalu przenosili się na dziedziniec kamienicy Gruszewiczów (Rynek 6), gdzie od lat odbywa się Klub Festiwalowy, a tu przy dźwiękach kapel muzyki dawnej tańce i wspólne biesiadowanie.
Ważnym wydarzeniem festiwalu jest liturgia. Chętni śpiewali jutrznię i nieszpory, a także uczestniczyli w Mszach świętych odprawianych w rycie rzymskim lub rycie dominikańskim. Nie mogło zabraknąć chorału gregoriańskiego.
Stałym punktem festiwalu są warsztaty, które prowadził wybitny lwowski kantor cerkiewny AndrijSzkrabiuk. To on przygotowywał uczestników festiwalu do wspólnego odśpiewania nabożeństw w cerkwi w piątkową noc.
Klimat festiwalowy udziela się również mieszkańcom miasta, bo muzykę dawną słychać nie tylko w kościołach i podczas warsztatów. Ta grana jest przez grajków w różnych zakątkach Starówki.
Ekz
FOT. Aurelia KULESZA Kacper BLUCZAK Michał ŻOŁYNIAK Mirosław CHUDY Michał MACH Tobiasz NOGAJ Joanna GILOWSKA Aleksandra BEDNARZ
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie